woensdag 8 oktober 2014

De tunnel die er niet kwam...


Op 15 februari 1882 werd de smalspoorbaan tussen Cruchten en Larochette feestelijk geopend. De lijn werd "Jangeli" genoemd, naar Jang Knaff, burgemeester van Larochette, die hard voor de spoorwegverbinding geijverd had.
De lijn is later nog doorgetrokken naar de steengroeve in Ernzen.

Het plan was om hem te laten doorlopen naar Junglinster, waar hij dan zou aansluiten op de "Charelli", de smalspoorbaan van Luxemburg-stad naar Echternach, die in 1904 geopend werd.
Maar daar is het nooit van gekomen. De lijnen zijn na de Tweede Wereldoorlog buiten bedrijf gesteld.

Wel zijn er tussen Larochette en Koedange
nog tientallen bruggen te zien die voor de spoorlijn gebouwd werden. En in Bourglinster is in de berg nog het begin van een tunnel te zien die ervoor gemaakt zou worden.

 

The tunnel that never was
On february 15, 1882, the narrow gauge railway between Cruchten and Larochette was inaugurated. The track was called "Jangeli", after Jan Knaff, the mayor of Larochette, who had been a enthusiastic supporter of the railway connection. Later on, the track was prolonged to the stone pit in Ernzen.

There were plans to extend it to Junglinster, where it could  connect to "Charelli", the narrow gauge track from Luxembourg-city to Echternach, which was inaugurated in 1904.
But that never happened. The narrow gauge railways were closed after World War II.

There are, however, still dozens of bridges between Larochette and Koedange, which were built for the railway track. And in Bourglinster you can still see the half finished entrance of a tunnel, meant for the track.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten