maandag 26 mei 2014

Het station van Grondhaff


Het is misschien wat eigenaardig om een stationsgebouw zo ingeklemd tussen woonhuizen te vinden. Nog eigenaardiger is, dat dit het station van Grondhaff is, dat tegenwoordig in Bollendorf-Pont staat.

Het voormalige stationsgebouw lag aan de spoorlijn van Ettelbruck via Echternach naar Wasserbillig. Die was in 1873 aangelegd, volgde de loop van de Sûre en was 53,58 kilometer lang (later nog met 6,16 kilometer verlengd tot aan Grevenmacher).
Bovendien liep er een smalspoor (1 meter breed)  van Grondhaff naar Beaufort, die in 1904 in gebruik was genomen. Met zijn 7,3 kilometer was dit het kortste spoortraject van Luxemburg.

Het smalspoortraject werd op 2 mei 1948 buiten bedrijf gesteld, omdat het niet langer rendabel was. Datzelfde gebeurde met het traject van Diekirch naar Grevenmacher, op 27 mei 1964. Het enige stukje dat ervan is overgebleven, is de enkelspoorverbinding tussen Ettelbruck en Diekirch.
Het station van Grondhaff werd voorzichtig afgebroken en een paar kilometer verderop, in Bollendorf-Pont, weer opgebouwd. Sinds 1991 staat het op de nationale monumentenlijst.

 

Railway station of Grondhaff
It may be a bit strange to find a railway station surrounded by private homes. It is even stranger, that this is the railway station of Grondhaff, which is nowadays in Bollendorf-Pont.

It used to be a station on the railway from Ettelbruck over Echternach to Wasserbillig. It was built in 1873, followed the bank of the Sûre and was 53,58 kilometres long (later on it was extended with 6,16 kilometers to Grevenmacher).
There was also a narrow gauge (1 meter) railway from Grondhaff to Beaufort, which opened in 1904. With its 7,3 kilometers it was the shortest track in Luxembourg.

The narrow gauge railway was closed on May 2, 1948, because it wasn't profitable. The same happened to the track from Diekirch to Grevenmacher, on May 27, 1964. The only remaining part is the single-track railway from Ettelbruck to Diekirch.
The station of Grondhaff was carefully broken down and rebuilt a few kilometres further on, in Bollendorf-Pont. In 1991 it was listed as a national monument.

3 opmerkingen:

  1. Prachtig verhaal en wat een schattig gebouwtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk klein stationnetje en het past er precies tussen. ;-)
    Mooi verhaal weer Pinksoup.
    Wilver

    BeantwoordenVerwijderen