zaterdag 24 mei 2014

Het treinongeluk bij Zoufftgen


Dagelijks reizen duizenden "transfrontaliers" vanuit Frankrijk, België en Duitsland naar hun werk in Luxemburg. Velen van hen maken gebruik van de trein. De treinen van Metz (F) naar Luxemburg, passeren bij Zoufftgen de grens.

In de loop van de ochtend van 11 oktober 2006, botsten twee treinen - een passagierstrein van Luxemburg naar Nancy en een goederentrein van Thionville naar Bettembourg - bij Zoufftgen, op zo'n twintig meter van de grens frontaal op elkaar, doordat een van de twee sporen wegens onderhoud was afgesloten. Zes mensen kwamen om: beide machinisten, vier Fransen en twee Luxemburgers. Er vielen twintig gewonden.

Omdat het voorste deel van de trein op Frans grondgebied stond en het achterste deel in Luxemburg, was het in alle opzichten een internationaal ongeluk. En uiteraard was zowel het Franse als het Luxemburgse spoorwegbedrijf erbij betrokken. Er werd dan ook in beide landen een onderzoek uitgevoerd, dat leidde tot de conclusie dat het ongeluk te wijten was aan een "menselijke fout bij het seinsysteem" aan Luxemburgse zijde.

 

Zoufftgen train collision
Everyday thousands of "transfrontaliers" travel from France, Belgium and Germany to go to work in Luxembourg. A lot of them travel by train. The trains from Metz (F) to Luxembourg cross the border at Zoufftgen.

 In the morning of October 11, 2006, two trains - a passenger train from Luxembourg to Nancy and a freight train from Thionville to Bettembourg -  collided head-on near Zouffgen, some 20 metres from the Luxembourg border, because one of the tracks was closed for maintenance. Six people were killed: both the drivers, four Frenchmen and two Luxembourgers. Twenty more people were injured.

Since the first part of the train was on French territory and the back part still in Luxembourg, it really was an international accident. And of course both the French and the Luxembourgish railway companies were involved. So investigations were held in both countries, leading to the conclusion the accident was caused by a "human signalling error" on the Luxembourg side.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten