dinsdag 17 juni 2014

Het Maas-Moezelkanaal


In het begin van de 19e eeuw hadden zowel België als Luxemburg te lijden onder een economische crisis. Een van de oorzaken daarvan was het gebrek aan transportmogelijkheden. Vooral de Ardennen lagen nogal in de weg. Die waren alleen begaanbaar met paard en wagen. Er werd hard gezocht naar een oplossing - en men dacht die gevonden te hebben: transport per schip.

Er werd besloten tot de aanleg van een kanaal, helemaal van de Maas bij Luik tot aan Kautenbach, waarna de schepen door het uitdiepen van Wiltz en Sûre bij Wasserbillig de Moezel konden bereiken.
Het kanaal zou over een lengte van 2528 meter door een tunnel onder de Ardennen lopen. In 1827 werd daarom begonnen met de aanleg van zo'n tunnel. De bouw stond onder leiding van ingenieur en architect Louis Dagois (die ook o.a. de kerken van Ettelbruck en Mertert ontwierp). Aan de "Belgische" kant werd begonnen met een tunnel bij Buret, in Luxemburg gingen 400 arbeiders aan het werk bij Hoffelt.

De plannen werden echter doorkruist door de Belgische revolutie van 1830, waarna nieuwe grenzen werden vastgesteld - die dwars door het kanaal liepen. Het kanaal is er dan ook nooit gekomen. Pas in 1964 werd bij Hoffelt het begin van de tunnel dichtgemetseld.

 

The Meuse-Moselle canal
In the beginning of the 19th century both Belgium and Luxembourg had to deal with an economical crisis. One of the causes was the lack of transport possibilities, because the Ardennes were always an obstacle. Transport by horse and carriage was the only possibility. A solution was sought - and thought to be found: transport by ship.

A plan was made to make a canal, all the way from the Meuse near Liège to Kautenbach, where the ships could travel over the dredged Wiltz and Sauer to the Moselle near Wasserbillig.
Over a length of 2528 metres the canal had to run through a tunnel under the Ardennes. So in 1827 the building of a tunnel started. Engineer and archtitect Louis Dagois (who had also designed the churches of Ettelbruck and Mertert) was in charge. At the "Belgian" side, the tunnel started near Buret, in Luxembourg about 400 workmen started digging near Hoffelt.

But the project was barred by the Belgian Revolution of 1830, which led to new border that ran halfway the tunnel. So the canal was never finished. It took to 1964 to close the tunnel entrance in Hoffelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten