woensdag 10 december 2014

Charly's gare


Charly was de populairste (smal)spoorbaan van Luxemburg, genoemd naar Charles Rischard, destijds minister van Openbare Werken. De lijn werd op 20 april 1904 geopend en liep van Luxemburg-stad naar Echternach. Het traject van 45 km en 850 meter werd na de Tweede Wereldoorlog opgeheven.

Op 17 juni 1897 besloot de Tweede Kamer om de spoorbaan aan te leggen. Er was maar één kamerlid tegen, de socialist Michel Welter. Hij vond de kosten te hoog en vond de aanleg bovendien onzinnig, omdat het voorgestelde traject bijna twaalf kilometer langer was dan de afstand over de wegen.
Er lagen 16 stations aan de spoorlijn, waarvan zes in Luxemburg-stad. Een aantal van de stationsgebouwen is bewaard gebleven, zoals dit in Hostert.

 

Charley's gare
Charly was the most popular narrow gauge railway in Luxembourg, named after Charles Rischard, former Minister of Public Works. It was inaugurated on April 20, 1904 en ran from Luxembourg-city to Echternach. The route, 45 kilometers and 850 metres long, was closed after World War II.

On June 17, 1897 the Lower House decided to build the railway. Only one member voted against: socialist Michel Welter. He thought the costs were to high, and moreover there was no need for it, since the route was twelve kilometers longer than the distance by road.
There were 16 stations along the line, six of them in Luxembourg-city. Several of the buildings have been spared, like this one in Hostert.

1 opmerking:

  1. Wat een moppig stationnetje! Kan zo bij een modelspoorbaan.
    Duidelijk ook met veel zorg onderhouden na 1945!

    BeantwoordenVerwijderen