zaterdag 6 september 2014

Steen en linde


In de oudheid geloofden de mensen dat je van ziekten kon genezen als je je door een holle boom of een rotsspleet wist te wringen. Een ander gebruik was: een witte kiezelsteen op de pijnlijke plek of de haard van de ziekte te leggen, en de gebruikte kiezels op te stapelen in een piramidevorm. Als de piramide "af" was, was je genezen en zat de ziekte in de stenen van de piramide. Die piramiden werden "Schlösser" (kastelen) genoemd.
De witte piramides van kiezelstenen werden ook wel gebruikt als monumenten voor mensen die, ondanks het ritueel, gestorven waren.

In het jaar 659 werden dergelijke heidense praktijken in Echternach verboden. Maar dat hielp nauwelijks. Daarom besloot de abt van het Echternacher klooster een alternatief te bieden: een kruip-processie op de vrijdag na Pinksteren. Doel van de processie was "het kruis bij de oude linde" bij de brug over de Sûre. Daar kropen de bedevaartgangers onder een steen door.
Na de Franse revolutie kwam er een eind aan deze jaarlijkse processies.

 

Stone and tree
In ancient times, people believed you could be cured from serious diseases if you managed to squeeze through a hollow tree or a crack in the rocks. Another ritual was: place a white pebble on the sore or infected spot, and pile up the used stones in the form of a pyramid. When the pyramid was "finished", yor were cured and the disease was locked up in the pebbles. The pyramids were called "Schlösser" (castles) and were also used as memorials for people who had died in spite of the ritual.

In the year 659 these kind of pagan rituals were forbidden in the Echternach region. But that didn't put an end to them. So the abbot of the convent in Echternach offered an alternative: a creeping procession on the friday after Pentecost. Target of the procession was the "cross near the old tree" at the bridge across the Sauer. There the pilgrims had to pass underneath a rock.
After the French revolution the annual pilgrimages stopped.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten